Městská doprava v Paříži

Projeďte Paříž metrem, tramvají, lanovkou i po řece

Město navštíví miliony turistů a Francouzi dobře vědí, že vlastním autem většina z nich nepřijíždí. Metropole má tedy dobře propracovanou síť veřejné dopravy. Páteřní osou celého systému je pařížské metro a speciální příměstské metro RER, které jezdí i do okolních městeček. V noci město křižují hlavně autobusy. Od devadesátých let se obnovuje síť tramvajová. Fajnšmekři se ale mohou svézt i lanovkou nebo lodí po Seině. Jízdné pak pamatuje i na turisty, kterým se nabízí karta Paris Visite.

Za jednu jízdu dáte asi čtyřicet korun

Paříž je rozdělena do pěti tarifních zón. Ty ale neplatí pro linky metra. Jízdenky se dají koupit na každé stanici, lístek se stejně jako třeba v Praze musí označit u vstupního turniketu. Na jednu jízdenku, která přijde na 1,70 euro, tedy asi 40 korun, se dá jet až 90 minut. Po opuštění metra už je lístek neplatný.

Za jednodenní jízdenku zaplatíte podle toho, kolik zón chcete projezdit. Třeba pro první a druhou zónu bude jízdenka stát 6,40 euro, pro první až pátou zónu pak 14,20 euro. Můžete si však taky zakoupit několik různých čipových karet na určité období, například kartu Paris Visite, která je určena speciálně pro turisty. Stojí v závislosti na počtu zón a dnů, po které platí, např. pro první až třetí zónu a jeden den platnosti vyjde na 9,75 euro, tedy zhruba 250 korun.

Metro přijede dřív, než řekneš Notre Dame

Pařížské metro je prostě jedinečné. Funguje již od roku 1900 a od té doby se rozrostlo na neuvěřitelných čtrnáct linek. Každý den je v provozu od 5.00 do 0.30 hodin. V době největší špičky mají mezi sebou soupravy intervaly pouhých 45 sekund. A jsou tu i další vychytávky. Linky jsou plně automatizované a umožňují například cestujícím vidět cestu očima řidiče.

Většina tras vede podzemím, pouze linky 2 a 6 jezdí na povrchu. Celkem 57 stanic je v Paříži přestupních. No a metro se neomezuje jen na samotnou metropoli. Můžete se s ním svézt třeba až do městečka Saint-Denis.

Naopak tramvaje potkáte v Paříži spíše náhodou. Jejich síť se ve 20. století zrušila, a tak jsou dnes v provozu jen čtyři linky označené písmeny T1 – T4. Plánují se navíc linky T5 – T8. Do historického centra by se však vrátit neměly.

V noci město křižují autobusy

Vedle metra jsou v Paříži hojně využívané autobusy. Jezdí tu linky 20 až 99 a některé z nich provozují i soukromní dopravci. Zajímavostí je, že mnohé zdejší autobusy mají otevřenou zadní plošinu. A jsou to právě autobusy, kdo rozváží cestující po městě v noci. Pětatřicet nočních linek nese označení Noctambus.